Monday 3 September 2018

Jalan malam.



Haiiiii. Assalamualaikum. Tetiba pulak rajin nak menaip hari ini. Masih di lawin. Sekarang jam pukul 4.47. Gerak dari rumah dalam pukul 9.00 pagi. Naik kereta saga iswara. Kemudian ke lawin. Dalam pukul 12.30 kami sampai. Nak ambil kancil. Hantar dekat bengkel kereta sini. Sebab sni je bengkel yang terdekat sebelum naik ke Gerik. Plus ayah dah kenal. Lebih kurang 20 km lagi sampai la ke Gerik. Kereta rosak masa kawan ayh pinjam. Otw ke Kelantan. Tu yang sampai ke sini betulkan kereta. Kereta overheated. Tukar water pump dengan timing belt. Banyak juga la tadi. Overhaul sekali. Laluan biasa aku ke Kelantan. Rindunya. Zaman-zaman belajar ni. Hahahah. Teringat tiket bas hilang. Bas rosak. Bas lambat. Tiket bas nyaris habis. Bas tak ada. Bas tak berhenti. Masa belajar. Satu habuk pun tak tahu. Pakai fon? Lepas spm. Bru dapat. Naik bas tak reti. Cakap dengan orang pun malu2. Kredit? Reload? Jangan tanya. Aku memang tak tau apa-apa. 😂 Tapi perangai, jenis nak mencuba. Cuba itu cuba ini. Suka cabar diri. Tapi. Bila penat, aku stop. Tahu kemampuan sendiri. Kami masih menunggu kereta. Kereta saga iswara pulak. Betulkan tingkap kereta. Alang-alang kata ayah. Eh. Tukar pintu. Huhuuu. Lama nau. Dari pagi sampai petang. Nasib sini hujan. Panas pun kurang . Lama-lama aku terlena. Dalam kereta kancil. Aku tidur pada tempat driver. Abang dekat belakang. Akak yang kerja dekat kedai makan sebelah bengkel ni agaknya cam dah muka aku. Hahahaha. Tak sedar. Tengok jam dah nak pukul 7. Allahu. Solat asar belum lagi. Aku cari ayah. Dalam bengkel. Kenapa kakak? Aku geleng2. Ayah dah solat ke? Kakak tak jamak ke? Aku geleng lagi. Tadi akak solat biasa. Anakk. Kita jauh dah ni. Depan sikit. Naik sikit. Sampai la Kelantan. 😅 Aduhhh. Iols dah lama duduk rumah. Termangu-mangu kejap. Mamai. Pergi kedai sebelah. Cakap dekat akak tu nak tumpang solat. Ngam2 lepastu azan maghrib. Allah. Maghrib dah. Bila nak balik ni? Berdebar2 rasa. Boleh ke ni? Dah la rabun malam. Silau pulak tu. Cuak kejap. Ayah sruh aku jalan dulu. Maknanya aku depan. Straight je. Sini tak ada tol. Niat dia nak melawak. Tapi nervous aku tak boleh lawan. So aku sengih je. Konon respon la kan. Huhuu. Ayah macam biasa. Isyarat kalau  sruh memotong. Dia bagi beam. Lepastu signal. Then dia dh ke tengah dulu. Aku. Kalau dah nampak sign ni. Rasa nak putus nyawa. Hahahahahaha. Yelah. Kdng tgh tak ready nak memotong. Di sruhnya potong. Tapi tulah kan. Lama-lama okay. Dapat baca style ayah memandu. Ayah bawak kereta brutal. Masa kecik2. Aku selalu berzikir dalam hati. Supaya tak accident. Hengko rasa? Kalau dah takut sangat. Aku bisik dekat ibu. Ibu sruh ayah slow sikit. Kakak takut. Cehh macam ayah tak dengar. Sebelah-sebelah je kot. 😂. Rasa nak tercabut wehhh bahagian belakang dengan depan. Masa belajar bawak kereta pun. Benda mula2 yang dia ajar. Balance clutch dengan minyak. Atas bukit. YESSSS. Bukit tu pulak. Belakang ada pokok manggis. Depan ada kolam ikan ayah. Haihhh susah nak explain. But trust me. Aku nak menangis buat benda tu. 😭 . Kalau tak balance. It's either kebelakang langgar pokok. Ke depan masuk kolam. Haruuuu. Ayah ajar lain. Lain dari  ckgu sekolah memandu aku ajar. Dia ajar part yang susah dulu. Okay ngam. Masa untuk jdi driver. Tpi solo je. Abang naik dengan ayah. Please noted that jalan lama dari lenggong ke kuala kangsar adalah berbukit bukau. Dannnn. Tak ada lampu la gaisssss. Aku rabun malam gaisss. 😂 Ter'brake' brake juga la bawak tadi. Sebab terkejut. Siapa yang selalu bawa  dekat bukit waktu malam dia faham. Last2 ayah potong. Pastu pi isi minyak dekat petron lenggong. Apa lagi. Kena bebel lah kan. Kakak. Bawak kereta pandang mana? Diam je. *Atuttttt 😂😂. Silau yah. Slowww je. Hahaha. Lepas ni follow ayah. Fuhhhhhhhh legaaa. Serious lega. Tapi tak la lega mana pun. Klau ayah memotong ofc la kena ikut kan. Iswara tu cc dia 1.3. Kancil 850 je. (Maaf kalau salah nahhh). Mana nak terkejarkan. 😭. Nasib la banyak dah tukar kancil ni. Pickup la sikit. Ada la skit power dia. Aku pun biasa x psg aircond. Berat. Manual lak. Haihhh. Nsib biasa bwk manual. Kalau tak haruuu. Kang tetiba mati kang. Bahayooo. Kita orang berhenti makan sat sbelum nak naik kk. Lalu jln lama. Sayong. Senggeng. Manong. Kg menora. Boleh nampak petronas kk dari ats. (Ada higway  dekat bawah) Seram weh jalan ni. Gelap. Lpstu berbukit. Ayah slow . Dia sruh. follow rapat. Slow pun 90 jgk ah. Smpai  tempat tu. Ad kereta melintang jalan. Brbunyi weh aku dengan ayah brake. Sbb ngam2 lps corner. Elok je masuk jalan bota. Ayah bawak 120 lebih. Dia tahu aku dah selesa dgn jalan ni. Hamboiii. Tau la kereta dia boleh speed. Trcungap jgk la nak kejar. Stresss aku. Hahahaha. Tpi brsyukur la dah nak sampai. Dalam 11. 30 kami sampai. Sakit bahu. *Terseliuh masa taekwando. Alhamdulillah. 💕

New experience. 😂
Nak smbung type. Tpi dah penat. Assalamualaikum.💕

No comments:

Post a Comment