Sunday 1 April 2018

Misunderstanding about wudhu




Assalamualaikum.

Kalau buat kerja mesti tangan gatal nak buka benda lain. etc. youtube and of course blog ni. Haih laaa. But it's okay. Boleh kurangkan sikit stress mengadap report ni. Ahahaha. Haluuu and how are you? Hahaha tetiba teringat zaman-zaman masa muda mudi dulu-dulu ewahhhh. Muda sangat ke uolls? Zaman kanak-kanak. Masa baru belajar fasal wudhu. Cara nak solat semua. It's kind of new things lah. Baca doa nak amik air wudhu semua tu. Kalau tak silap umur masa tu baru darjah 3 (9tahun). Then one day. Nak solat maghrib rasanya. Macam biasa tengah tunggu turn nak ambil air sembahyang tiba-tiba abang lalu. Dia tersentuh tangan. Aku gelabah terus masuk bilik air ambil air wudhuk sekali lagi. And then along pula lalu. Dia pegang tangan. Terus masuk bilik air geram. Ambil air wudhuk sekali lagi. Mula-mula along tak perasan. Tapi lepastu dia macam pelik sebab kerap sangat ulang alik tandas. Dia dah mula perasan something. Jadi! Dia pun merajinkan diri membatalkan air wudhuk aku. Last-last aku menangis meraung-raung sampai ayah datang tanya dah kenapa bising-bising ni. Dah solat ke masing-masing? And I was like. Along ni ayah dia asyik pegang tangan kakak. Habis la batal air wudhuk kakak ni. Penat lah nak ambil wudhuk banyak kali, sambal nangis-nangis. Ayah punya la gelak. Suka betul dia. Kakak sayang. Along kan perempuan. Kenapa nak batal wudhuk pulak? Sambil senyum. Aku dah mula tahan sedu. Cuba mencerna kata-kata ayah. Lagipun adik beradik mana ada batal wudhuk. Dengan ayah pun tak batal la. Katanya sambal pegang tangan aku. Aku diam. Kakak salah faham ni. HAHAHAH. Aku dengar along dah mula gelak macam orang gila dekat belakang. Kuangasam lahhhh. Sabar je la ada kakak masok ayo ni. Then ayah sambung. Klau yang boleh batal wudhuk tu dengan orang yang kita boleh kahwin. Katanya. Cuba menerangkan satu persatu supaya aku faham. Jadi kesimpulannya anak anak sekalian. Sentiasa la bertanya kalau tak faham ye. Nanti jadi kes macam ni pulak, AHAHAHA~ adios :)

No comments:

Post a Comment