Sunday 15 May 2016

Just me.


#Smile somehow makes you feel better 

It just me. Hai. Again and again. Assalamualaikum. Take a deep and bismillahirahmanirahim. Lama tak menaip. Lama tak berkongsi idea dan pendapat. Lama tak meluah apa yang terbuku dalam hati. Lama. Sangat lama. Sebenarnya bukan lama. Idea tiada. Nak mencari pendahuluan untuk sesuatu itu tiada. Menghitung hari. Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. Macam tak percaya sekarang dah nak masuk pertengahan bulan. Esok sambutan hari guru dekat sekolah menengah. Entah lah. Rasa macam tak ada semangat nak sambut. I'm tired actually. Hahaha. Bila letih, semua mood hilang. Ouh girl it is not a new thing. Happen often. No lie. But somehow ada masa boleh manage bila letih and keep doing my regular things when I start to overthink. Get it? Lol. Hahahahahaha. Hehee.K stop it. Sorry. Just being weird for a while. It has been three days after my result has come out. Anddddd....Of course it's suck. But I'm GLAD I pass the test. What a relief.No. That's not the point. Ni bukan masalah pointer. Ini masalah jiwa. Ada suatu hari. Aku rasa down. Yaaa. Every moment when you hold yourself. There will be and always a moment that you cannot hold any longer. Always. Aku tak boleh faham dengan manusia yang selalu kurang usaha, cepat putus asa, steal ideas dan selalu salahkan orang lain. Dengki. Yaa dengkikan orang. Apa masalah mereka ni, aku sendiri tak faham. Dah la tu burukkan pulak depan orang lain and always judge. Eh excuse me. Are you perfect enough to judge others? They had their life. They've been through everything a lot. And they TRY. Mereka ada sebab yang kita sendiri tak boleh nak agak. Please. Sebelum salahkan orang. Fikir dulu. Boleh? Atau be positive. Bukan ke kita selaku manusia memang sepatutnya berhusnozon (bersangka baik). Okay I need to admit that sometimes I misjudge others too. Tapi pada kebiasaannya aku akan cuba untuk bersangka baik sampai kena backstab. Baik? No. I don't think that I am BAIK enough to other people. But try to be one. Big eyes. Round face. Chubby face. Short. Wears spec. Had a birthmark on my cheek. Weird dimples. Selalu ternganga. Cakap macam nak menjerit. Bongkok. Selekeh. Slow learner, Suka tidur. (which I hate it) Selalu lambat. Dan pelik. Of course. Tak ada yang special pun. It just me. I'm being me. Kenapa? Kenapa nak dengki? Nothing special. Nothing. Absolutely nothing. I AM JUST BEING ME. Ada masalah ke dengan menjadi diri sendiri sampai nak perbodohkan aku. Guna aku. Backstab aku. Dengki aku? I just.... Cannot hold anymore. I need my friends. Alhamdulillah. Tengah cuti sem. Nak masuk sem 3. At least I could spent my time with my family. Less stress. Thank you Allah. Wahai awak. Saya cuma manusia biasa. Kawan? Family? They not come easy. Aku ada masalah yang aku tak cerita. Happy? No. Semua tu datang sendiri. Aku yang CARI. Aku USAHA. Aku CUBA. Dan aku sakit dan aku menangis untuk semua tu. Bukan senang awak. Bukan senang. Aku pernah duduk atas. Dan aku pernah merasa berada di bawah. Dari kaya jadi miskin. Dan kau ingat aku ni bukan manusia? Yang 24/7 gembira? Yang tak ada perasaan nak sedih nak rasa sakit? A robot? HAHAHAHA nice one dude. I FIGHT FOR EVERYTHING. Be BRAVE. Be Strong. BE MYSELF! Kau ingat senang? Aku bukan jenis manusia yang senang melepaskan sesuatu. Serious. No lie. Kalau aku bercerita. Maknanya aku percaya. Kerana yang hadir itu cuma pinjaman semata. Akan hilang. Akan mati. Yang tinggal hanya Illahi. Satu-satunya pegangan yang menJANJIkan. Yang hakiki. Hey. Aku nak tanya. Kalau nak semua indah belaka kenapa masih alpa? Kenapa masih lagha? Atau sekadar ingin menduga? Jangan sampai semua hilang untuk selama-lamanya. Baru kau nak cari Dia? Wahai aku,kamu,dia, dan mereka. Aku tidak sempurna. Hanya manusia yang juga melakukan kesalahan. Bukan malaikat yang patuh. Bahkan Iman naik turun macam meter dalam kereta. Hidup ni bukan hidup nama dia kalau tak ada ujian. Dah namanya pun dunia. Ini kan pula dengan dugaan. Aku menulis untuk aku, kita, kamu, dia dan mereka. Aku juga manusia. Kenapa perlu dengki? Sedangkan yang hakiki masih dicari. Hey. Hidup kita masih kurang. Ada yang bocor. Aku bukan kuat. Sekadar memberi senyuman kepada mereka. Sekadar menolong sekadar yang mampu. Buat baik pada orang. Itu teras aku. Aku cuma aku. Tiada yang istimewa. Bahagia? Ya aku bahagia. Bahagia kerana masih hidup kerana aku banyak dosa. Aku bahagia Allah bagi masa. Dan percayalah yang datang cuma pinjaman. Jadi sediakan diri untuk bersusah. Sedangkan Rasul yang dijanjikan syurga juga diuji. Ini kan pula kita manusia yang belum tentu kaki ke syurga. Wahai aku,kamu dan semua. Hidup masih panjang. Bukan ke kita juga sudah lama merantau. Perlu ke kita cemburukan mereka? Sedangkan yang baik dan indah itu sebenarnya terhidang di depan mata. :) Andaikan aku lupa. Andai aku leka. Tegurlah aku. Aku terima. InshaAllah dengan izinNya. Saling menegur kawan :)

TerimaKasih



No comments:

Post a Comment