Wednesday 30 January 2019

Susu







Memandangkan harini menaip guna fon. Jadi tak ada masa nak cari gambar yang ada kena mengena dengan Assalamualaikum. Maaf ye. Entry harini agak sedikit hambar. Kebiasaannya aku akan menaip pasal lagu dan lirik acah boleh quote dan inspired. Tapi harini tetiba rasa nak menaip pasal susu. 

Sebabkan aku google dan wikipedia dalam bahasa melayu. Aku agak terkesima dan rasa agak janggal sebab wikipedia bahasa melayu agak sukar untuk difahami. Maka dengan ini, saya merendah diri meng'copy' sahaja hal berkenaan susu ini ye tuan puan



Milk is a nutrient-rich, white liquid food produced by the mammary glands of mammals. It is the primary source of nutrition for infant mammals (including humans who are breastfed) before they are able to digestother types of food. Early-lactation milk contains colostrum, which carries the mother's antibodies to its young and can reduce the risk of many diseases. It contains many other nutrients[1] including protein and lactose. Interspecies consumption of milk is not uncommon, particularly among humans, many of whom consume the milk of other mammals.[2][3]



Jadi apa kaitan dengan susu? Kenapa tiba-tiba pasal susu? Susu secara umumnya membantu untuk pembesaran dan pertubumbuhan kanak-kanak dan juga membantu membekalkan calsium kepada tulang. Lazimnya golongan yang lebih banyak memerlukan susu adalah dalam kalangan kanak-kanak atau bayi yang baru lahir. 
Okay. Can we just stop? Lama sangat tak berbahasa baku ni. I need to type fast. Hahahaha. Ingatkn tdi nak buat intro ala2 lets know about milk! Like, tadaa ~ Tadi tak ada idea pulak. Plus menaip dalam fon ni payah ya amat. 
Aku sebenarnya perasan bila setiap kali aku minum susu. Aku start sakit perut. Sakit perut yang macam nak tercirit tu. Omg sorry for my language guys. Hahaha. Ingatkan benda ni macam normal thing. Plus i love susu sooo muchhhh. Kalau breakfast tu dapat makan cereal dengan susu. Ya Allah. Rasa heaven sangat. Tapi macam yang aku cakap tu lah. Perut mesti memulas-mulas. Kadang-kadang nak muntah pun ye. Tak selesa. Tapi yelah. Kalau dah suka tu. Balun jugak. Nak2 kalau cocoa crunch tu buat susu tu jdi susu coklat. Sedapnya lahai. So one fine day. Out of nowhere. My mum said that I allergic with milk. And I was like whutt? Dia baru teringat masa baby dulu aku minum susu soya. Dalam adik beradik susu aku la paling mahal masa baby2 dlu. Huhahuhaaa. Yang kelakarnya selama ni dia ingat aku dah okay. Maybe sbb aku sndri tak cerita yang aku sakit perut kot. Jdi sekarang ni. Segala persoalan kenapa aku rasa mual. Nk cirit je akhirnya terjawab juga. Hahahaha adehh. So no more nescafe ice? 😭 Tapi. Susu lembu je x boleh kan? Ke semua jnis susu? 😂


No comments:

Post a Comment